Koncepcja pracy
Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi
w Białymstoku
na lata 2019-2024
CHARAKTERYSTYKA PORADNI
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi w Białymstoku to specjalistyczna poradnia publiczna. Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Białystok, a nadzór pedagogiczny sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.
Poradnia jest specjalistyczną placówką diagnostyczno-terapeutyczną powołaną w celu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w wieku od 5 lat do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej z zaburzeniami emocjonalnymi utrudniającymi codzienne funkcjonowanie i harmonijny rozwój osobowości oraz ich rodzicom.
Specyfiką podejścia diagnostyczno-terapeutycznego poradni jest ścisła współpraca z rodzicami zgłaszanego dziecka.
Poradnia ma na celu udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzinie i szkole w ukształtowaniu prawidłowej osobowości młodego człowieka poprzez diagnozę, terapię, psychoedukację.
Poradnia mieści się w parterowym budynku przy ulicy Mickiewicza 31/2. Powierzchnia użytkowa poradni wynosi 259 m 2, a cała działka – 5759 m 2. Bazę lokalową poradni tworzy 7 pomieszczeń diagnostyczno-terapeutycznych. Teren poradni jest ogrodzony.
W poradni zatrudnionych jest 15 specjalistów: psychologów, pedagogów, arteterapeuta, muzykoterapeuta.
HISTORIA PORADNI
Początki poradni to otwarcie 1 września 1993 roku Świetlicy Terapeutycznej. Dyrektorem Świetlicy zostaje Pani Wiesława Gołąbek, a kadra liczy 5 pracowników pedagogicznych. W następnym roku kadra pedagogiczna ulega podwojeniu.
Dzień 1 marca 1998 roku jest bardzo ważną datą, ponieważ następuje przekształcenie Świetlicy Terapeutycznej w Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi.
15 maja 1998 roku dyrektorem zostaje Pani Joanna Dąbrowska. Kadra pedagogiczna liczyła 9 osób.
Ważnym wydarzeniem w historii poradni były obchody w dniach 10 – 11 października 2013 roku XX – lecia poradni.
Kadra w 2020 roku liczy 16 specjalistów.
„Mów Dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…”
/Janusz Korczak/
MISJA PORADNI
- Specyfika działalności poradni zawarta jest w Statucie Poradni.
- Poradnia wspiera rodzinę w pełnionych przez nią funkcjach.
- Rodzice są najważniejszymi partnerami poradni w zakresie terapii i profilaktyki zaburzeń emocjonalnych, edukacji i wychowania dziecka.
- Działalność poradni opiera się na właściwej współpracy i współdziałaniu poradnia-rodzina, poradnia – szkoła.
- Poradnia wspiera rodziców i szkołę w stwarzaniu optymalnych warunków rozwoju dziecka w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym.
- Poradnia traktuje każdego klienta jako podmiot do współpracy.
- Poradnia udziela konsultacji rodzicom i prawnym opiekunom dzieci w zakresie zgłaszanych trudności.
- Stosuje różnorodne formy podnoszenia świadomości wychowawczej i kultury pedagogicznej rodziców.
- Prowadzi szerokie spectrum działań w zakresie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela-wychowawcy.
- Poradnia prowadzi różnorodne, atrakcyjne zajęcia specjalistyczne terapeutyczne i psychoedukacyjne odpowiadające potrzebom jej klientów, wyzwalające ich aktywność i kreatywność.
- Pracownicy poradni systematycznie doskonalą swoje umiejętności zawodowe.
- Poradnia jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla każdego dziecka i rodzica.
WIZJA PORADNI
- Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi w Białymstoku jest nowoczesną placówką zatrudniającą wysoko wyspecjalizowaną kadrę pedagogiczną i administracyjną.
- Poradnia posiada bogatą bazę materialną, świetnie wyposażone, funkcjonalne sale zajęć terapeutycznych wyposażone w nowoczesne meble oraz nowej generacji sprzęt multimedialny
- Poradnia systematycznie wzbogaca ofertę zajęć specjalistycznych i terapeutycznych zgodnie z oczekiwaniami i zainteresowaniami klientów.
- Poradnia stwarza wspierające i bezpieczne otoczenie dla dziecka i rodziców.
- Klienci są objęci oddziaływaniem diagnostycznym i terapeutycznym dobranym odpowiednio do ich potrzeb.
- Rodzice są głównymi partnerami poradni w kontekście pomocy dziecku i rodzinie.
- Wprowadzane innowacje podnoszą systematyczne poziom świadczonych usług.
- Podnoszeniu jakości świadczonych usług sprzyjają zajęcia superwizyjne.
KONCEPCJA ROZWOJU PORADNI W OBSZARZE POMOCY DZIECKU I RODZINIE
Zadania poradni na lata 2013-2018:
> Systematyczne wzbogacanie warsztatu diagnostycznego poradni.
> Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci w oparciu o najnowsze narzędzia diagnozy.
> Umożliwianie dzieciom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie metod i form pracy do ich potrzeb.
> Organizowanie różnorodnych zajęć specjalistycznych dostosowanych do potrzeb i możliwości psychofizycznych klientów.
> Systematyczne monitorowanie i ewaluacja wewnętrzna realizacji zadań w tym zakresie.
DIAGNOZA
Przeprowadzenie diagnozy przyczynia się do pełnego, indywidualnego rozpoznania potrzeb i problemów każdego dziecka i stanowi podstawę właściwie prowadzonej terapii.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
TERAPIA GRUPOWA
1) Poprawa funkcjonowania dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym.
2) Dostosowywanie programów terapeutycznych do specyfiki grupy.
3) Praca nad kształtowaniem zdrowej relacji w diadzie: rodzice – dziecko oraz w kontaktach dziecka z pozostałymi uczestnikami grupy.
4) Wzmacnianie poczucia własnej wartości u dziecka oraz budowanie pozytywnego obrazu dziecka przez rodzica.
5) Polepszenie umiejętności interpersonalnych w zakresie komunikacji.
6) Wypracowanie konstruktywnych sposobów na poradzenie sobie z trudnymi emocjami.
7) Dostosowywanie programów terapeutycznych do specyfiki grupy.
TERAPIA RODZINNA
1) Wdrażanie najnowszej wiedzy psychoterapeutycznej w zakresie pomocy rodzinie.
2) Wspomaganie rodziny w osiąganiu celów terapeutycznych.
3) Udzielanie pomocy psychologicznej i terapeutycznej rodzicom i ich dzieciom.
4) Wspieranie rodziców w pełnionych przez nich rolach.
5) Doskonalenie umiejętności właściwej komunikacji interpersonalnej w rodzinie.
6) Podnoszenie świadomości wychowawczej rodziców.
7) Doskonalenie kompetencji wychowawczych rodziców.
PSYCHOEDUKACJA RODZICÓW
> Uświadomienie rodzicom sprawczości ich oddziaływań na dziecko w procesie jego wychowywania.
> Poznanie skutecznych metod i pogłębianie samoświadomości oraz refleksji na temat własnego funkcjonowania w roli rodzica.
TERAPIA PEDAGOGICZNA
1) Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania.
2) Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
3) Rozwijanie zainteresowań, zdolności i umiejętności uczniów.
4) Uczenie gospodarowania czasem.
5) Wprowadzenie różnorodnych metod aktywizujących mających na celu doskonalenie procesu uczenia się.
6) Systematyczne podnoszenie samooceny dziecka.
WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁAMI I INNYMI INSTYTUCJAMI DZIAŁAJĄCYMI NA RZECZ POMOCY DZIECKU I RODZINIE
1) Udzielanie wszechstronnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom uwzględniającej systemowe podejście.
2) Wymiana obserwacji, doświadczeń.
3) Wzajemne konsultowanie problemowych zgłoszeń.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
1) Wspieranie rodziny w pełnionych przez nią funkcjach.
2) Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i ich dzieciom.
3) Doskonalenie kompetencji wychowawczych rodziców.
4) Wspieranie właściwych relacji z dzieckiem.
5) Wydobywanie nieuświadomionych zasobów rodziny.
DOSKONALENIE PRACOWNIKÓW
> Systematyczne samokształcenie pracowników poradni.
> Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
> Systematyczne doskonalenie warsztatu pracy poprzez udział w superwizjach, konferencjach, kursach, specjalistycznych szkoleniach i studiach podyplomowych.
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA PRACY PORADNI
- Realizacja zadań związanych z zarządzaniem
i organizacją pracy poradni, zapewniających sprawne jej funkcjonowanie placówki.
- Zatrudnianie wysoko wyspecjalizowanej kadry.
- Doskonalenie rozwoju zawodowego pracowników poprzez organizowanie różnorodnych form doskonalenia zawodowego, motywowanie do podejmowania studiów podyplomowych i innych szkoleń z zakresu diagnozy i psychoterapii.
- Systematyczne podnoszenie efektów pracy poradni poprzez monitorowanie efektywności realizowanych zadań terapeutycznych.
- Współpraca z rodzicami – najważniejszymi parterami w wychowaniu i edukacji dziecka.
- Systematyczna współpraca ze szkołami, instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
- Systematyczne sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z planem nadzoru przedstawionym pracownikom poradni.
- Systematyczne prowadzenie ewaluacji wewnętrznej dotyczącej poszczególnych obszarów działalności poradni.
- Analiza wniosków wynikających z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego stanowiących podstawę do planowania pracy poradni, służących do wprowadzania zmian i doskonalenia rozwoju poradni.
- Systematyczne wzbogacanie bazy materialnej poradni.
- Promowanie przez poradnię dobrych praktyk.
- Systematyczna współpraca z uczelniami wyższymi.